Hirdetés

Elkaptuk a FRO Racing egyik alapítóját és vezetőjét, Sebestyén Krisztiánt egy bike check és szezonkezdő beszélgetés erejéig! Krisztián három gyermek mellett is folyamatosan versenyzik, edz és igazgatja az egyesület dolgait!

Váz: Santa Cruz MEGATOWER Carbon CC
Villa: Fox 36 Grip2
Rugóstag: Fox Float X2
Fékek: Shimano Saint/XTR
Váltó: Shimano Saint/Xtr
Váltókar: Shimano XTR
Hajtókar: Race Face Turbine
Pedál: Shimano DX
Fogaskoszorú: Sram 10-42
Lánc: Shimano HG701
Kormány: Race Face Turbine R 35mm
Kormánycsapágy: Cane Creek 40 IS
Stucni: Race Face Turbine R
Markolat: Ergon GD1
Nyereg: Selle italia SLR
Nyeregcső: FOX Transfer 170mm
Felnik: DT Swiss EX511
Agyak: Novatec
Gumik: Schwalbe Magic Mary 29×2.35 Soft SGR

Korábban évekig Cube-bal zúztál, de úgy látjuk az utóbbi két évben a Santa Cruz nagyon a szívedhez nőtt. A tavalyi vázat egy újabbra cserélted. Mit kell tudni a gépről? Mik az erősségei, gyengeségei? Milyen menet közben? Kiknek ajánlod és miért?

A Cube Stereo-t, azon belül is a 29er-t és 150 mm-est tartom az ideális „magyar” enduronak. Nem tudok jobb ár/érték arányú enduro kerékpárt mondani. Szögei, mérete teljesen átlagosak, így hazánkban ideális. Parkozni, versenyezni is jó, egyedül a DH-s részeken fogy el, de az a teljes használatot nézve úgyis csak kis százalékot tesz ki. Próbáltam a most futó szériát is, és ha őszinte akarok lenni, arra a felhasználásra, amire nekem kell, jobb kerékpár, mint a mostani Santa-m. Valószínűleg gyorsabb is lennék vele versenyeken.

A Santa Cruz Megatower olyan kedvező feltételekkel került hozzám, hogy nem tudtam nemet mondani. Így van egy igazi rombolóm, amivel itthon is lehet persze kerékpározni és itthon is jó, de kéne neki a „pálya”. Akkor éled fel és érzem, hogy mennyire jó bringa, amikor meredek és gyors részeken használom. Nagyon kezes kerékpár, pl.: Schöcklben ott mész vele, ahol akarsz, a kerék nem mozdul el a talajról, végig van tapadás fékezéskor is.
Nyilván nem elég ehhez a jó váz, a rugózó elemek is kellene. Évek óta Fox alkatrészeket használok és nagyon elégedett vagyok vele. Elképesztő, hogy meg lehet vásárolni a versenytechnikát. Az ajánlott beállítástól lényegében csak szélsőséges időjárásnál szoktam eltérni.
A villám már régi darab, Fox 36-os, még az első Santa-m gyári villája, igaz azóta 150 mm-ről 160 mm-re nőtt a rugóút, és a Grip2-es csillapítás valahogy belekerült! Ezeket az upgradeket javaslom, ha házas vagy, nem tűnik fel az asszonynak :D. Rugóstag FOX X2: mióta megjelent ezt használom és nem is kívánok mással menni. Most jelent meg az utódja, ami biztosan még jobb, de nem igazán hoz lázba, mert ez a tag mindent megoldott eddig, pedig volt már jó pár necces helyzetem.
Drága termékek, igen, akkor érdemes megvenni, ha nem egy évig akarod használni őket. A 36-os a 3. szezont kezdi és most kell először rákölteni, kap egy új szimmering szettet, ezen kívül Palotai Gabi évi kétszer szétszedi és ennyi. A rugóstag évi egy szerviz, és rendben van.

Az üléscsövet kifelejtettem, mert annyira egyértelmű, hogy FOX transfer. Mióta megjelent ez van alattam, fő tulajdonsága, hogy megveszed és használod, télen-nyáron bármikor, sosincs gond vele. Ez a korábbi állítható csöveimről nem volt elmondható. Állítókarból viszont a Shimano-t használom, ez sokkal kényelmesebb, mint a gyári fox és integráható az XTR karra, így oldalanként egy bilincsen van minden állító.

Fékben változtattam sok év Saint után, Saint nyereg és az új XTR fékkar kombó került a kerékpárra. Egyértelmű javulás adagolhatóságban és karbantartási igénye is csökkent.

Váltásban régimódi vagyok és 11s van a gépen, még a régi cube-ról maradt. 11s XTR váltókarral használom az m8000-es XT váltót, és hogy itt is legyen csavar a történetben 10-42-es sram sorral. Nagyon megbízható ez a váltó, bírja az ütéseket is, precízen vált.

Két kerékszettet használok, egyiken versenygumi van, a másikon pedig az itthoni „játszós”. Egyik komplett Dt, másik még a gyári kereke, ami novatec agyakon gurul. Felniben az évek alatt nekem az EX511 DT vált be, ha nincs nagy gebasz három szezont elfut egy ilyen felni.

Gumik Schwalbe MM, mindig és minden hová. Idén elérhető már az Ultra Soft verziója. Kíváncsi vagyok rá, hogy tapadás és kopás terén mit mutat, erről még nincs tapasztalatom.

A DT felni és Schwalbe gumi elképesztően jól működik együtt, így a tubeless szerelési idő nagyon rövid és pillanatok alatt fent van a gumi, ha cserélni kell, műhelypumpával simán feldurran.

Kormányból 35mm-es befogóst használok évek óta; az oka nagyon egyszerű: 29-es bringában jobban néz ki. Markolat Ergon GD1, ezzel nagy kapufát lőtt az Ergon, mert nem kopik el, ha nem esel vagy nem dobálod le, akkor a széle sem sérül, akár két szezont is lehet használni.

Alapvetően törekszem arra, hogy a kerékpárom a lehető legmegbízhatóbb legyen és a karbantartási igénye is alacsony legyen. Ezt úgy gondolom, hogy ezzel a setuppal kimaxoltam, de várom az ötleteket!

Régen benne vagy az enduro szakmában, hogy sikerült a 2019-es szezonod? Elégedett vagy a versenyeredményeiddel? Melyik volt az eddigi legjobb éved?

A 2019-es évet igazából felejthetőnek mondanám, ha nem lenne az év végi Tropy of Nation. Privát csapatban elért 3. helyezés és a DH OB 2. hely, na meg az új kedvenc helyemen, a Hargitán elért 3. hely.
Előzményként: a 2018-as évben igen jól sikerült az erőnléti felkészülés. Sok verseny is volt, a teljesítményem a felmérés alapján is nagyot ugrott. Sajnos a szezon végén egy év végi buli bringázáson a Kevélyen eltörtem a kezem. Elcsúsztam egy nulla tempós semmi kanyarban, és rosszul raktam le a kezem. Nagyon nehezen gyógyult és elég kilátástalan volt a vasak kivétele után, hogy egyáltalán a teljes mozgástartományt vissza tudom-e nyerni.

A mai napig nem 100%-os még egyébként. Ez után 2019-ben, Finale edzőtáborban márciusban ültem igazán először enduron és próbálgattam az kezem. Szóval ennek tükrében nem vártam sokat az évtől. Szerencsére Eplényben már lassan csukott szemmel is letalálok, az enduro „vb”-n pedig a két remek csapattársam motivált, Lilla és Peti.
Legjobb év, hmm a 2021 lesz! Meg a 2022… stb.

Melyik enduro versenyt emelnéd ki a sok közül, mint legjobb élményt és melyik volt az eddigi legrosszabb?

2014-ben voltak az első enduro versenyeim, igazából mind jó élmény volt. Szeretek versenyezni, jól kikapcsol és feltölt, ott csak magammal kell foglalkoznom, nincs más tényező, nem csörög a telefonom, stb. Éppen ezért utálom, ha verseny közben történik valami, pl. rossz szervezés, hibás időmérés, nincs víz a frissítő állomáson stb. Vagy én rontok el valamit, pl. elesek… Esni mindig akkor szoktam, ha óvatosan próbálok menni, abból mindig esés van, szóval NYÉLEN kell menni!

Legjobb élmény, mikor ott a család és a dobogó is összejön, a gyerekek szeretnek feljönni velem a dobogóra. Pont ezért volt nagyon jó és rossz is az év végi VB dobogó. Álltunk a tömeg előtt, ment a tűzijáték, tényleg nagy elismerés volt, de nem volt egyikünknek se senki, akire ránézzünk.

Legjobb verseny a kb. 30-ból az EWS La Thuile volt még 2018-ban. Ilyen helyen szeretek igazából bringázni, hosszú és meredek pályák. Mikor a féket már hiába húzod, gyorsul a bringa, sok meredek rész, stb. Azt gondolom, igazából még mindig DH-zni szeretek, szóval a DH-s pályák, versenyek a kedvenceim.

Mik a tervek az idei szezonra? A versenyeknek idénre lőttek?

Saját tervem, hogy újra formába kerüljek. Ez az évem eddig elég kemény, harmadik gyermek születése, munkahelyváltás – idén nagyon keveset kerékpároztam, szóval most nem bánom, hogy nincs verseny – azt igen, hogy bikeparkozni még nem lehet. Szóval a cél, hogy az év végi külföldi enduro versenyekre eljussak, és fizikailag addig fel is tudjak készülni rájuk.

Csapat és Versenyek
Nagy tervek voltak az évre, szó volt és van róla, hogy lesz enduro „szakág”, és kap valami kis költségvetést a Kerékpáros Szövetségtől. Ebből terveztem megrendezni az első Enduro OB-t egy titkos helyszínen. Ez úgy gondolom, hogy a 2021-es évre átkerül.
A most már negyedik éve húzódó Bike Park projekt, aminek részese vagyok, remélem, hogy idén már cselekvési fázisba kerül a hosszas tervezés után.

Köszönjük a beszélgetést és sok sikert!