Az YT INDUSTRIES néhány év alatt meghódította a kerékpáros piacot! Kevesen tudják, de bringák tervezésében egy magyar fiatalember is döntő szerepet vállal. Koroknai Mátéval, az YT Bikes rangidős tervezőjével beszélgettünk!
A cikk eredetileg megjelent nyomtatott formában a StandMagazin 2018-ban megjelenő ingyenes számában!
Szia Máté. Sokan szerintem még nem ismernek a hazai bringás körökben, ezért kérlek mutatkozz be az olvasóknak. Kérlek mesélj arról is, hogy hogyan kerültél az iskolapadból egészen a YT Bikes Senior Industrial Designer posztjáig? Fontosnak tartottad, hogy bringás cégnél helyezkedj el? A kerékpározás meghatározó része az életednek?
Sziasztok! Koroknai Máténak hívnak. Mindig is foglalkoztatott a kerékpársport. Az első montimra 9 éves koromban sporóltam össze, egy acél vázas Wheeler 18 sebességes Shimano SIS váltóval. Tehetségem, a kreatív szemlélet már óvodás koromban kiderült, amikor állandóan csak rajzoltam. Ezt követte művészeti általános iskola, művészeti gimi majd a MOME (Moholy-Nagy Művészeti egyetem), ahol ipari design szakon 2009-ben végeztem.
Az egyetemi évek folyamán több német céggel kerültem kapcsolatba és Németországban csináltam a diploma munkám a Vorwerknél (háztartási gépeket gyártó cég). Diploma munkámmal 2010-ben Magyar Formatervezési Nívódíjat nyertem.
Diploma után Németországban kerestem munkát, mert tudtam, hogy itt nívós és sikeres cégekkel dolgozhatok együtt. 2009 novemberében (gazdasági válság ellenére) kaptam egy gyakornoki állást a fürthi Corpus-C-nél (design ügynökség), ahol egészen 2011 márciusáig maradtam, ezt követte az AT Design (design ügynökség) szintén Fürthben. Itt történt 2012-ben, hogy az akkor még 4 éves és kb. 10 emberrel dolgozó YT-Industries felkereste az irodát, hogy tervezzük meg nekik TUES Carbon koncept vázakat (jelenlegi Tues carbon váz). Majd kiugrottam a börömböl, annyira örültem, hogy végre a hobbim a munkám része.
A Tues terveket az első generációs Capra követte. Az AT-Designnak köszönhetem, hogy megismertem a YT-Industries-t.
2014-ben felmondtam az AT-Designnál és egy kisebb kitérővel (Stuttgart – Phoenix Design Agency) 2015 áprilisától tényleges tagja lettem a YT R&D tervező csapatának (akkor még 2 főről 6-re növekvő fejlesztői részleggel). Feladatom a design management és stratégia volt. Első komoly munkám pedig az idén bemutatott második generációs Capra megtervezése volt. A senior designer vagy vezető designer posztot 2017-es év októberében kaptam meg.
Az életem a kerékpár sportról szól. Ez a munkám, a hobbim és a sport amit űzök. Időm legnagyobb részében a Capra és a Jeffsy bringákat hajtom, vagyis nem vagyok hardcore downhilles arc. Emellett Cyclo cross és országúti bringán is edzem a jó kondició érdekében.
A maradék idömet a családommal és 1,5 éves kisfiammal töltöm, akit már most a bringázás szeretetével fertözök.:)
Pontosan mi a feladatod a cégnél? Milyen munkafolyamatokban veszel részt? Hogy épül fel a tervező csapat? Mik a főbb szempontok 1-1 tervezés során? Szabadkezet kaptok, vagy van egy „nyomvonal”, amint haladtok általában? Gondolok itt a színekre, geometriára, felszereltségre.
A senior designer poszt nagyon sokrétű. Ugyanúgy részt veszek a legtöbb tervezési folyamatban, mint pl. sajátkezű modellezés, sketchelés és bizonyos mértékben 3D modellezésben. Természetesen sok a szervezési és koordinálási teendőm, mint a Design Guideline-unk folyamatos továbbfejlesztése, a határidők betartása, kommunikáció a főnökeimmel vagy az innovatív tervezési eljárások integrálása a mindennapi munkafolyamatokba. Nem unatkozom 😉 De ez a lényeg!
A designteam jelenleg 5 főböl áll (Engineering szintén 5 fő) és mindenkinek vannak speciális feladatkörei (pl. 3D Specialista, Grafika-Coating tervező, stb.), de mindenki részt vesz a konkrét projektek tervezésében is.
A legfőbb szempont a tervezés során, hogy a bringát mint egészet lássuk, ne csak egy részletet. Minden számít, minden összefügg – funkció és design kéz a kézben halad előre.
Minden projekt egy kickoff meetinggel kezdődik. A meetingen már konkrét, előre definiált opciókat prezentálunk, hogy pl. milyen tulajdonságai lehetnének az új projektnek. Ezt követően készül egy kickoff dokumentum, ami az összes szükséges információt tartalmazza a projekt kezdéshez.
Teljesen szabad a kezünk, de a főnökeink egyben a megrendelőink is. Ez az jelenti, hogy bizonyos fázisokat mindig prezentációk követnek, ahol eldöntjük velük együtt, hogy milyen irányba haladjon az adott projekt. A döntéseket az egyes fázisok végén dokumentáljuk és hivatalos „GO-t“ kapunk a folytatásra.
Miben rejlik szerinted az YT sikerének kulcsa? Melyik vonal (enduro, dirt, dh, am) a legkeresettebb nálatok? Milyen egy ekkora cégnél dolgozni?
A siker kulcsa minden egyes dolgozón és a csapatmunkán múlik (az R&D Team különösen erős) – ez a legfontosabb. Továbbá az egész YT Image meghatározó és kiforrott – jó a marketing és az ár-érték arány is.
YT-nál nem a termékek mennyisége a lényeg, hanem az összkép és az élvezeti minőség, valamint amit tervezünk, azt saját magunk is használni akarjuk 100%-ban. Nem ugrunk fel azonnal minden egyes trendre mint pl. Plus size gumi, E-MTB, etc. hanem megfigyeljük és kielemezzük azokat. Ha ezek untán lehetőséget és fanzáziát látunk benne, akkor létrehozunk egy koncepciót, ami az elkézeléseinket tükrözi.
Az Enduro (Capra) és All Mountain (Jeffsy) a legerősebb, de ez nem meglepetés. Jelenleg 80-90-en dolgoznak a YT-nál. A hangulat családias és professzionális egyben. Egy folyamatosan fejlődő cégnél mindig nagyon izgalmas dolgozni, mert ha odafigyelsz és eszednél vagy, akkor te is folyamatosan fejlődsz.
Az év elején mutattátok be az új Caprat. Mik a visszajelzések az új vázzal kapcsolatban? A hírek szerint 2019-es év elején a Tues is megújul. Mit lehet róla tudni? Mit gondolsz, hány évig lehet sikeres egy adott váz a piacon? Mennyire előre dolgoztok a tervezésben?
A Capráról nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk az egész nemzetközi sajtótól és saját bringásainktól is. A vevők visszajelzéseit először az év folyamán fogjuk aktívabban hallani, amikor is egy teljes szezonon át hajtották a bringát. De sok video van fent a Youtube-on az új Capráról, ami azt jelenti, hogy nagy és pozitív az érdeklődés.
A Tues Projekt jelen pillanatban még titok. Aaron Gwin az utóbbi két World Cup szezont megnyerte a Tues-szel, ami azt jelenti, hogy a bringa tud valamit és érdemes továbbfejleszteni. Szorosan együttműködünk a YT-MOB ridereivel. Tapasztalataikat beleépítjük a projekteinkbe (pl. geometria és kinematika változtatási javaslatok).
Hány évig lehet sikeres egy váz? Ez kategória függő, mert egy dirt vagy dh váz valamivel hosszabb ideig van forgalomban, mint egy enduro vagy all-mountain váz – kb. 3-4 év – grafikai frissítéssel (évente megújuló színekkel, grafikákkal, stb.). Közre játszanak a gyártási költségek kontra eladási számok is.
Körülbelül 2-3 évre előre dolgozunk, vagyis nekünk a második generációs Capra már nem újdonság, de ez a normális. A tervezés időigényes és hosszas folyamat amig a kickofftól, a koncept, design, engineering, transfer (gyártóknak való továbbítás), teszt fázisokon keresztül elérünk a kész és szériában gyártható termékig.
Melyik a kedvenc bringád az elmúlt évekből és miért? Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?
A második generációs Capra projektre és Design Guideline-unkra vagyok a legbüszkébb, de az összes jelenleg futó és jövöbeni projektünkre hasonlóan akarok tekinteni!:)
Szerinted hova tart a jelenlegi bringás piac. Milyen újdonságokra lehet számítani a következő években? Mennyire könnyű manapság egy új vázat tervezni és versenyben maradni? Hova tart az YT, mekkorára képes nőni?
Izgalmas kérdés. Szerintem az E-Bike-ok egyre nagyobb teret fognak maguknak hódítani, de a klasszikus mtb-k is megmaradnak az elkövetkezendö 10-15 évben. A kerékpár az egyetlen közlekedési eszköz, mely önerőből elvisz A-ból B-be – az elektromos hajtás kiterjeszti a lehetőségeket, új traileket és új kategoriát szül, amit nem lehet összehasonlítani a hagyományos kerékpárral.
Hajtástechnikában a gearbox-ok térhódítását remélem, amivel jobb súlyelosztást érünk el a bringáknál.
Droper Postok evoluciója elektromos fel-leemeléssel és a nyereg downhill dölésszögbe állításával (Specialized Wu).
A sportban az Enduro World Seriesben sok lehetőséget látok és innovatívabbak a pályaválasztásban, mint a UCI a Downhill vagy Cross Country területén. Jelenleg a downhill képviseli a mtb sportban Formula 1-et, de ez változhat.
Mennyire könnyű manapság az újítás és versenyképsesség? Ez az adott gyártótól függ, hogy mennyire mélyek a gyökerei és elhivatottsága a kerékpározás iránt. Az összes többi már csak részlet kérdés.
Hova tart a YT? Követjük a filózófiánkat, aktívan és innovatívan reagálunk az általunk potencionálisnak tartott témákra legyen az váz vagy kiegészítő termék – nem a termékek mennyisége, hanem azok élvezeti minösége a fontos!
Köszönöm az interjút! Gyerünk menjetek bringázni!
Köszönjük a beszélgetés és sok szép bringa tervezést a jövőre nézve!
A cikk eredetileg megjelent nyomtatott formában a StandMagazin 2018-ban megjelenő ingyenes számában!